3 minutes reading time (616 words)

Virtuální realita v architektonické praxi II.

Z BIM do VR

CAD a BIM modely mají většinou velice detailní geometrii, což pro virtuální realitu není nutné. Plně interaktivní VR software má také obrovské nároky na výkon, a tak je v případě přenášení BIM dat do VR určitá optimalizace modelu nevyhnutelná. Tady většinou přijdou na řadu specialisté na VR, kteří jsou více než zkušení v tom, jak zjednodušit geometrii, přidat osvětlení, vyplnit mezery v modelu a zbavit se objektů, které nemají ve scéně co dělat.

VR Beginners Guide 5

„Naši klienti mají model, my máme helmy, grafické enginy a postupy, jak to všechno spojit dohromady,“ říká Scott Grant, CEO Soluis, firmy specializující se na vizualizace se sídlem v Glasgow.

Jakmile je model ve virtuálním prostředí, na řadu přijdou detaily jako například materiály, osvětlení, nábytek a podobně, které dodají prostředí na reálnosti. Barcelonští ARQVR si se svými prostředími opravdu vyhrají a do modelu vám přidají knihy, květiny nebo obrazy.

Je také možné naprogramovat prostředí tak, aby bylo více interaktivní – klienti si mohou například zaexperimentovat s designem, materiály nebo osvětlením. Architekti mohou přecházet mezi jednotlivými návrhy, a to vše bez toho, aby opustili prostředí VR. Londýnská agentura Rewind naprogramovala do svého dema sanfranciského bytu vytvořeného v Autodesk Stingray možnost měnit nábytek nebo obnažovat zdi.

Nvidia Iray VR posunuje hranice reality a nabízí svým uživatelům fyzické renderování přímo ve virtuálním prostředí. Technologie grafickou kartou akcelerovaného paprsku přesně simuluje světelné efekty, jako například odrazy na mramorové podlaze, které se mění podle toho, kde zrovna stojíte.

Má to i své nevýhody – přípravy vyžadují obrovský komputační výkon a i s osmi supervýkonnými GPU, renderování z jednoho úhlu pohleud (v krychli 2m x 2m x 2m) zabere více než 100 hodin. Můžete se pohybovat do stran a zažít efekt paralaxy (pohled za sloup nebo dolů z balkonu), ale nemůžete se volně procházet po scéně.

Přestože kvalita výstupu je vynikající, je jí vlastně trochu škoda na současné virtuální helmy. Zobrazení obrazu renderovaného akcelerovaným paprskem na 4K monitoru je jedna věc, ale za použití VR helmy je zážitek úplně jiný, protože pixely jsou stále viditelné. Z obou důvodů je Iray zatím spíš technologií budoucnosti.

Tvorba realistických a interaktivních VR je složitý proces, který vyžaduje odborníka, a tak se většina firem obrací na specialisty.

Design na prvním místě

VR Beginners Guide 7

Aby virtuální realita byla architektovi nápomocná, není nutné, aby dokonale napodobovala realitu po vzhledové stránce. Mnohem důležitější je, aby odpovídala prostorově. Kvalita renderování výše zmíněné Procházky po prkně působí jako pět let stará 3D hra, přitom ale zarazí mnohé svou realističností.

VR, která se nesoustředí na fotorealističnost je přístupná mnohem širšímu publiku.

Když se nad tím zamyslíme, jak by byla VR architektovi nápomocná, když musí BIM model odevzdat projektantovi, statikovi a ostatním, kteří na něm také pracují a kteří design nutně pozmění? Aby byla VR v AEC sektoru plně využitelná, musí se přizpůsobovat změnám okamžitě.

Takto se k tomu staví IrisVR, jejichž Prospect software je navržený tak, aby byl nápomocný architektům při převodu BIM do VR v rámci minut. To, co vidíte ve svém BIM software se zároveň přenese do VR. Jednoduše zmáčknete tlačítko a software se postará o vše včetně optimalizace geometrie, materiálů a osvětlení.

Pokud se dočkáme snadného propojení BIM s VR, můžeme očekávat opravdu revoluční změny v navrhování budov. Kdykoli během plánování projektu si architekt bude moci nasadit VR helmu a vnímat svůj projekt, jako by se v něm opravdu nacházel. Jakkoli detailní projekt na obrazovce se tomu nevyrovná.

I Autodesk pracuje na VR pro architekty. Autodesk LIVE je technologie, která pomocí cloudu přenese okamžitě BIM modely z Revitu do Stingray.

Už teď je jasné, že VR má v odvětvích AEC budoucnost. AMD FirePro je například v jednání s nadnárodní projektovou společností o zřízení VR pro každého pátého zaměstnance. Přestože většina jejích uživatelů budou designéři, je zajímavé vědět, že ji využije i management a implementační tým.

Autor: Greg Corke

Zdroj: Virtual reality for architecture: a beginner's guide

Virtuální realita v architektonické praxi III.
Virtuální realita v architektonické praxi I.

Související Články

Autodesk

Tento web používá k poskytování služeb, marketingovým účelům a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním a používáním souborů cookies.