Kategorie článků

4 minutes reading time (809 words)

Virtuální realita v architektonické praxi I.

VR Beginners Guide 1S rostoucí dostupností helem pro virtuální realitu jako je Oculus Rift a HTC Vive si virtuální realitu (VR) mohou dovolit architektonické a stavební kanceláře všech velikostí. Greg Corke se vydal na průzkum tohoto virtuálního světa...

Znáte to: architekt si poprvé prochází stavbu a zjišťuje, že prostorově neodpovídá jejím nebo jeho představám. Jakkoli krásný nehybný renderovaný návrh může být, tradiční vizualizace má své hranice, přes které ji nepřenese ani renderování v úrovni očí, s nábytkem v životní velikosti.

Hlavní architekt kanceláře Gensler, Hao Ko, ten pocit zná: „Vždycky si to musíte v hlavě poupravit, představit si, jak na vás bude prostor působit,“ říká. „Ve většině případů to dopadne tak, že při prohlížení vlastních projektů stejně žasnu: ‚teda! To je mnohem větší, než jsem čekal.‘ Tohle se prostě stává.“

A tady právě přichází na řadu virtuální realita, míní Hao Ko a ostatní z oboru s ním začínají souhlasit.

VR helmy (používá se pro ně zkratka HMD), jako je Oculus Rift a HTC Vive nabízí možnost změnit způsob, jakým architekti navrhují a představují své projekty předtím, než se postaví. S VR se okamžitě ocitnete v opravdovém trojrozměrném prostředí, kdy perfektně vnímáte rozměry a hloubku a zachováte si prostorové uvědomění, které vám klasické vizualizace, animace nebo fyzické modely nabídnout nemohou.

Vstup do virtuální reality za pomocí HMD dokáže váš mozek zmást natolik, že začnete věřit, že to, co vidíte kolem vás, je opravdové. Demo „Procházka po prkně“ od firmy WorldViz na dubnové konferenci pořádané Nvidií mě natolik vyvedlo z míry, že jsem na místě ztuhl. Přestože jsem věděl, že stojím ve výstavním areálu, nemohl jsem udělat další krok ze strachu, že spadnu. Ten pocit, že jsem někde jinde byl ohromující. Byl jsem přesvědčený, že fyzicky existuji v oné scéně a od toho okamžiku to byl pro mé chápání prohraný boj.

Ten pocit, že jste se opravdu přenesli do jiné reality také dělá z VR vynikající pomůcku, pokud chcete komunikovat vlastní návrh. Klienti často nejsou schopni si uvědomit prostorové vztahy a rozměry z pouhého 2D návrhu nebo 3D modelu. Na virtuální realitu reagují lidé stejně jako na fyzickou budovu.

„Zrovna u nás byl klient, který měl problém představit si, jak budou ve skutečnosti vypadat koncepty, které jsme mu ukazovali,“ vysvětluje pan Ko. „Jakmile jsme mu nasadili VR brýle, vydechl: „Jo takhle! To postavte. To je skvělý. Přesně to, co chci.“

VR může hrát důležitou roli ve všech stadiích projektu, od evaluace počátečních návrhů a jejich předvedení, po úpravy chybných rozhodnutí a předcházení problémů s výstavbou ještě předtím, než se vůbec začne stavět.

Dokonce i na konceptuální úrovni se VR vyplatí jako efektivní způsob k prozkoumávání prostoru – například dopad světla v různou denní nebo roční dobu nebo výhledy z mezipatra. U fyzického modelu nebo modelu v BIM si stále ještě musíte v hlavě představit, jaké to je být uvnitř. U VR to můžete rovnou zažít.

VR Beginners Guide 2

VR software

VR prostředí pro architektonické a stavební projekty jsou tradičně tvořena výkonným profesionálním softwarem od VR vývojářů jako WorldViz Vizard nebo Virtalis Visionary Render.

Jak se ale virtuální realita stává čím dál tím dostupnější, takzvané herní 3D enginy, které se často používají k vývoji First person shooter stříleček, nabízí výkonné a levné (někdy dokonce zdarma) alternativy pro architektonické VR.

VR specialisté TruVision se například spoléhají na Unreal Engine při vytváření svých plně realistických 3D prostředí pro architekty a klienty.

Jde o obousměrný proces – architektonický obsah se zároveň vyvíjí přímo pro populární herní engine. Vývojář softwaru UE4Arch například Unrealu prodává širokou nabídku materiálů a modelů, včetně postelí, stolů a židlí.

Herní engine Autodesk Stingray, který je nyní součástí Autodesk 3ds Max vychází z BitSquid enginu, který Autodesk zakoupil v roce 2014. Tento engine nabízí velkou výhodu pro specialisty na vizualizace, kteří si umí poradit s 3D modelováním, renderováním a animačním software. Autodesk ale také pracuje na tom, aby technologii zpřístupnil architektům a ostatním uživatelům Revit – konkrétně nový Revit LIVE.

Další populární herní engine, který se těší velké oblibě v architektuře, stavebnictví a strojírenství je například Crytech. Newyorský startup IrisVR pak adaptoval herní engine pro Prospect, softwarový nástroj, který rychle přenese SketchUp, Revit a ostatní BIM modely do prostředí VR. Na spolupráci s Revitem je postaven vizualizační nástroj Enscape, který v reálném čase zobrazí váš projekt na standartním displeji nebo ve VR.

Pak jsou tu firmy, které se věnují vývoji softwaru k vykreslování VR panoramat. Na rozdíl od nástrojů popsaných výše, které 3D modely optimalizují pro virtuální realitu, jež lze navigovat v reálném čase, VR panoramata jsou v podstatě širokoúhlé panoramatické obrazy, které vám nabídnou 360° rozhled. Nevýhodou je statická poloha diváka, avšak stereoskopická technologie vás spolehlivě oklame při vnímání hloubky a dodá excelentní kvalitu obrazu.

Na VR panoramata jsou nelepší helmy, které připojíte ke svému smartphonu, jako je Samsung Gear VR nebo Google Cardboard, ale jde to i s Oculus Rift. Panoramata mohou být vykreslena z různých aplikací, včetně Chaos Group V-Ray, Nvidia Iray VR Lite, Autodesk A360 Rendering, Iris VR Scope a Lumion.

V příštím díle se podíváme, jak skloubit VR a BIM.

 

Autor: Greg Corke

Zdroj: Virtual reality for architecture: a beginner's guide

 

Virtuální realita v architektonické praxi II.
V bodě zájmu mračna bodů (díl 1.)

Související Články

Autodesk

Tento web používá k poskytování služeb, marketingovým účelům a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním a používáním souborů cookies.